Thoughts about Food

OMG, fjärde dagen under diet och jag är redan så sugen på min största last - p i z z a !
Jag vill så gärna ha den men sen tänker jag till, jag ska inte. Har även norpat åt mig tre nävar chips som låg och skräpade i en påse i skafferiet, men den är slängd nu den också. Varje gång återfallet är nära så har jag lovat mig själv att skriva här i boggen istället, det är ett bevis för mig själv att jag inte gjorde det. Men nu kommer nästa tanke, vad ska jag äta eller göra när jag känner så här? I vanliga fall hade jag tagit fram något ur frysen eller skafferiet men där finns inget - allt skräp är borta, även chipsen nu.
Såg ett program tidigare idag om hur mattillverkarna manipulerar maten med socker, salt och fett för att vi ska bli berodende av den och köpa mer. Kroppen är nämligen programerad sedan tidigare att eftersöka sådanna ämnen och detta triggar våra hjärnor att äta och vilja äta skräpmat, godis och läsk. I programmet berättade man även om att (skräp/dålig) mat är lika beroendeframkallande som kokain och amfetamin. Är inte det sjukt? Det är inte kockar som skapar maten utan kemister. Jag blev så ledsen när jag såg det, jag känner mig faktiskt jättelurad som konsument. Varför vill man göra så här? Detta är alltså medvetet gjort av mattillverkarna. De borde skämmas!
Det måste bli ändring på detta.

Kommentarer
Postat av: Ida

Jag var också sugen på en stor pizza redan igår, men det blev en sallad i slutändan så jag är nöjd. Får hoppas all sug försvinner snart, annars blir det så jäkla jobbigt!



Lycka till! Starkt av dig att slänga ut allt som inte är bra :)

2012-01-05 @ 16:30:34
URL: http://idaveintie.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ja, man brukar bli jättesugen de första veckorna... iallafall blev jag det när jag körde min diet innan sommaren. Men sedan avtar det mer och mer! Fast det är grymt svårt att hålla tillbaka när man blir riktigt sugen på något. Sen kan man unna sig nåt gott ibland, men i SMÅ mängder :)

2012-01-05 @ 18:06:05
URL: http://mylibrascale.blogg.se/
Postat av: SANDRA

tips..

1) rensa skafferiet på ALLT onyttigt. alltså verkligen allt. då finns det inge att äta liksom.

2) ha en "nödfall" sak hemma, om sockersuget kickar in. t.ex. piggelin. men detta kan även trigga sötsuget så det bästa är typ att tugga tuggummi, dricka kaffe osv

3) hitta substitut, t.ex. nyttig hemmagjord pizza, dipp med grönsaker osv.

4) ha en inspo mapp på datan. så fort du känner att du vill fuska kolla där. ett tips är tumblr eller we heart it, på tumblr finns tusentals weight loss bloggar med inspo bilder som i alla fall får mig att lägga ifrån mig sötsakerna. det var allt jag kom på nu haha, lycka till :)

2012-01-06 @ 04:08:23
URL: http://sandrarainea.com
Postat av: hanna

känner verkligen igen det där, jag är sån småätare och älskar allt onyttigt haha. alltid svårt att bryta en vana men bara att bestämma sig så ska det gå :) vad är det för diet du går på? om du vill säga såklart, dags att ta tag i kost och träning här med vill ju va fit på stranden i sommar. och det du sa om mattillverkarna lät sjukt folk vill bara sälja och skiter i om människor far illa.. hemskt :/

2012-01-06 @ 10:31:38
Postat av: Cicci

Hanna - Ja visst handlar det om att bryta banor, men det är så tufft! Jag räknar kcal och äter i stort sätt inga kolhydrater, bara precis det kroppen behöver. Och jag som älskat rostade mackor på morgonen äter nu istället knäckebröd, ägg, te, havrefras eller frukt och bär. Bra att du också vill sätta igång, då blir vi båda fit!

Och angående mattillverkarna, de har misst mitt förtroende helt och hållet, vad är det vi äter egentligen? De analyserade ett pringles chips och de kom fram till att enbart 40% av chipset var potatis och resten var stärkelse, fett och salt - återigen ämnen som kroppen inte kan motstå och som skapar ha-begär. Usch! Låter som någon dålig framtidsfilm..

Och till sist vill jag även säga, Grattis i efterskott på Namnsdagen, du hade ju namnsdag igår såg jag nu:)

2012-01-06 @ 11:48:48
URL: http://satisfactioncreatedbycicci.blogg.se/
Postat av: hanna

Ja verkligen det är lättare sagt än gjort, kan knappt själv bryta dåliga vanor det är riktigt svårt och jobbigt. Som bröd och grejer är sånt jag har svårt för att låta bli på mornarna. Tack vare dig och din blogg kan man få motivation till bättring :) tränar du något utöver kosten? skönt kunna peppa varandra. Det är sjukt vad konstiga saker vi måste stoppa i oss dagligen då egentligen man blir rädd av att tänka på sånt. Och att ett chips knappt ens är potatis med smak utan bara konstgjort gör så man inte vill äta det igen. Vad gullig du är visste knappt det själv att man hade namnsdag igår :p tack så mycket!

2012-01-06 @ 15:01:05
Postat av: Cicci

Hanna - Du är då en liten charmör! Nä, ingen träning än iallafall men ska nog träna en del spinning och step up nu i vår. Klart vi ska peppa, det blir så mycket roligare då och man vill ju "rapportera" goda resultat och därför väljer man nog att avstå alla sötsaker och pizzabitar! Fram med annat gott denna lördagskväll, själv tog jag fram färsk banan & kiwi:)

2012-01-07 @ 21:53:21
URL: http://satisfactioncreatedbycicci.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0