Do You Love Hair?



Leep School of Hair i Malmö
Jag har fått lite frågor angående min frisörutbildning och med tanke på att vi just nu har en liiten paus i vårt annars häktiga schema så tänkte jag berätta lite om den.

-Man kan söka som både privatist och som komvuxelev, jag själv sökte via komvux och har alltså fått den här utbildningen betald av min kommun. Det är inte många som får det beviljat då man måste ha en stark grund i form av jobb efter utbildning, jobbat med liknande arbete tidigare samt stort intresse för utbildningen.

-Som privatist betalar du 136.000:- för utbildningen och i detta ingår ett utrustningspaket med verktyg av professionell kvalitet: frisörsax, effilettsax, frisörkniv, kammar, borstar, klämmor, hölster, två övningshuvud och litteratur som du behåller efter utbildningens slut. Under utbildningstiden tillhandahåller skolan allt annat utbildningsmaterial och kemiska preparat, samt lånar ut övrig litteratur, övningsdockor, löshår, kappor, verktyg och annat som behövs för utbildningen.

-Som komvuxelev betalar du enbart för frisörväskan och den kostar ca 5300:-.

-De första två månaderna, som jag nu precis har gått igenom, är ganska teoretiska vilket ibland kan göra en galen då man bara vill komma vidare. Men dessa behövs för att man ska få en bra grund i yrket och jag känner nu när jag ska in i fast två av fyra att nu ska jag äntligen få prova mina vingar.
Visst fick vi göra mycket praktiskt också men det kliade ju i fingrarna att skapa skönhet och vackra hår^^
Jag vill även tillägga att vi läser mer "frisörtimmar" än vad man gör på gymnasiet, detta omvandlad i praktiken betyder att man som Leep elev har mer praktisk erfarenhet än om man valt att läsa till frisör på en gymnasieskola.

-Ämnen vi läser är; klippteknik, färg, hårdesign, långhårsdesign, kemi med permanent och kundservice.

-
Det finns fyra kursstarter per år,  januari, mars, augusti och en i oktober.

-Vi är i skolan måndag till fredag mellan 9-18 förutom de fem första veckorna då vi slutade kl.17. Så småningom börjar man även på praktik och denna är vanligtvis placerad på fredgarna.

-Vi kommer även ha en del specialkruser såsom; spa behandlingar, produktprov och extension.

Det är verkligen superkul att utbilda sig till Frisör, man får utlopp för all sin kreativitet och det är så kul när man känner att man hela tiden lär sig något nytt. Min klass är den bästa och jag fasar nästintill för den dagen då vi inte ska plugga tillsammans mer.. men det är sju månader kvar tills dess och tills den dagen ska jag njuta allt jag kan mellan kunder och kemiprov^^

Har Ni ytterligare och kanske mer precisa frågor får Ni gärna ställa dem till mig så ska jag ge svar på dem så fort jag hinner^^


Kommentarer
Postat av: Ella

Hej! :)

Jag har lite frågor angående din frisör utbildning. Jag vill väldigt gärna plugga till frisör och har velat fram och tillbaka mellan olika utbildningar. Leep har varit ett av mina alternativ. Det som gjort mig lite osäker på leep är att den skolan inte är godkänd utav svenska frisörföretagarna. Därför har jag varit mest sugen på Scandinavian Hair Academy i Malmö. Har du några tips? Hur gick du till väga för att söka som komvuxelev? :)

Kram

2011-01-20 @ 10:52:44
URL: http://appleofmyeye.devote.se
Postat av: Sandra

Hejsan!

Ser att föregående kommentar handlar mer eller mindre om det jag hade frågor om men fanns dock inget svar här.. Jag har velat bli frisör i väldigt många år nu och planerade att söka till Leep, dock efter jag googlat på skolan så har jag läst både positivt och negativt om dem. Speciellt det om att skolan inte är godkänd utav svenska frisörföretagarna. Läste en artikel om en tjej som inte kunde få ett jobb pga det..

Så hur går det sen efter man har slutfört sin utbildning, kan man få jobb som frisör även man gått en utbildning som inte är godkänd av svenska frisörföretagarna? Och hur gick du tillväga när du sökte in som komvuxelev? :)

2014-03-18 @ 20:05:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0